En 250dels sekund

Hej, skrev förutom om dethär med timing och framing, bland annat med anledning av att jag lyssnat på bildradion. Men också förut att en av mina favoritfotoböcker i bokhyllan innehåller bilder från Jan Delden. Med andra ord är det en massa svartvita och ofta väldigt pressade bilder fast just att de var svartvita är inte grejen. Grejen är mer den timing som finns i bilderna, Delden har knäppt NÄR det händer. Alltså timing. Tittar jag på mina egna bilder så är det väldigt mycket framing, eller på svenska, komposition. Förvisso är det också trevligt men det är ju så mycket roligare när det händer något. Ofta hinner jag dock inte smyga runt och vänta på att något ska hända när man svänger förbi ett ställe, intervjuar lite, knäpper en bild och kör vidare. Då blir man så illa tvungen att hitta något som berättar något sånär och trycka fram bilden.
Här nedan är en bild från "Kul på byn" i Värsås som blev lite rolig. Kidsen kastade boll som välte en hink över den som sitter. Tjejen har precis träffat med bollen och jublar av skadeglädje som ögonblicket efter kommer övergå i besvikelse då hon inser att tjejen under hinken fuskat och kastat sig undan och inte blev träffad av vattnet från hinken.

Apropå fotoboken som jag nämnde tidigare i inlägget så heter den Delden är lös, den kan jag rekomendera. I tidningen i dag rekomenderade jag Mats Bäckers bok Raw Power. Det är det första med byline som jag skrivit i Tidningen. Texten blev inge vidare och tog tid att skriva, det går snabbt att bli ringrostig.
I dag är det förresten helg och jag och Tess myser järnet, har tittat på konst och sånt.
Tjingeling.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0