Snesjuka och kontrastmisshandel

Vill bara säga innan inlägget börjar, färgerna i bilderna blir lite konstiga när man lägger upp dem på blogg.se.
Igår när jag kom till jobbet blev jag uppmärksammad på två saker. Det första och kanske värsta. Jag har drabbats av snesjukan. På många av mina bilder de två senaste veckorna har jag lutat kameran och horisonten har blivit helt sne. Såhär i efterhand känns det lite pinsamt. Jag förstår inte riktigt varför jag gjort det och varken före eller efter jag tog bilderna lade jag märke till symptomet. Men nu när jag vet om det så ska jag göra allt för att bota mig från snesjukan.
Dessutom har mina bilder sett lite blaskiga ut i trycket. Jag har tyckt att jag drar till rejält i kontrasterna men det är tydligen inte i närheten av vad jag borde. Rune visade hur mycket han brukade dra i kontrasterna och det är en hel del.. Det tar lite emot att dra så mycket att bilderna blir helt vanställda men ska försöka lära mig. Här kommer två exempel på bilder jag tagit med sne horisont och alldeles för lite kontrast för att det ska bli bra i tryck. I båda bilderna har jag dessutom använt blixt från sidan vilket jag tyckte var väldigt fränt i sisådär tre dagar förra veckan, då fick blixten jobba hårt.





Här kommer därför två bilder där jag lyckats hålla kameran någorlunda rakt. Jag har dragit i kontrasterna så att människorna på bild blir helt vanställda men så ska det tydligen vara. Två föga originella snabbjobb. Men det råder i alla fall ingen tvekan om vad personerna sysslar med hoppas jag?




P.s. Egentligen vet jag varför jag drabbats av snesjukan som jag nu försöker friskna till ifrån. Jag är som bekant i obalans eftersom jag är alldeles för halv. Har man vara halva sitt hjärta är det klart att bilderna faller i ena änden.
I morgon kommer Tess och hälsar på i min källare i Skövde. Det ska bli underbart.

Kommentarer
Postat av: Tess

Fina du! Jag är också halv utan dig. Jag såg förresten att Ellinor för ett tag sedan fick ett bra tips på hur man löser färgproblemet! Man ska lägga upp sina bilder på ett Flickr-konto och sedan ta dem därifrån när de ska upp de på bloggen. Genast bättre färg på bilderna! (Tänk att jag får komma med ett bildtips till dig, otroligt!) Älskar dig. Puss

2012-04-19 @ 11:09:14
URL: http://translucent.webblogg.se/
Postat av: Alex

Puss, älskar dig min smarta tjej!

2012-04-19 @ 11:35:32
URL: http://utanfilmikameran.blogg.se/
Postat av: Jessica

Kör du srgb när du lägger upp dem på bloggen?

2012-04-20 @ 21:26:24
URL: http://scuq.se
Postat av: Alex

Ja. Men för att göra det lite krångligt är de redigerade i ett cmyk-förhandsläge. Alltså jobbar jag mot hur de kommer att se ut efter Karlstad gör någonslags autorepro och omvandlar dem till cmyk-färger. Alltså ser de redan lite konstiga ut när jag redigerat klart dem eftersom de är tänkta att cmykas. Men sedan blir de yttrligare lite konstiga när de far upp på blogg.se, något jag tror många tycker när de själva laddar upp men det finns ju som sagt en lösning via flikr-konto men jag är ju lite lat.

2012-04-26 @ 20:13:17
URL: http://utanfilmikameran.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0